چهارشنبه،۱۲ اردیبهشت،۱۴۰۳
مرکز مبادله ایران
مرکز مبادله ایران

سوالات متداول

ارزی است که برای مصارف غیربازرگانی استفاده می شود.

بانک مرکزی فهرست 63 سرفصل مصارف ارز خدماتی که تأمین ارز برای آن ها امکان پذیر است را در قسمت (ب) بخش سوم مجموعه مقررات ارزی اعلام نموده است. از جمله این موارد می توان به مصارف دانشجویی، درمانی، مسافرتی، مأموریت های خارج از کشور، فرصت های مطالعاتی و تحقیقاتی، هزینه فدراسیون های ورزشی، حق عضویت در سازمان ها و مجامع بین المللی و هزینه های شرکت های هواپیمایی اشاره کرد.

این فهرست در تارنمای رسمی بانک مرکزی به نشانی cbi.ir بخش قوانین و مقررات و تارنمای رسمی مرکز مبادله ارز و طلای ایران به نشانی ice.ir بخش قوانین و مقررات قابل مشاهده است.

به صورت کلی، امکان تأمین ارز مصارف ارز خدماتی برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، بنا به ضوابط سرفصل مورد نظر، وجود دارد.

در حال حاضر امکان ثبت درخواست برای کلیه مصارف ارز خدماتی، به استثنای ارز دانشجویی، درمانی و مسافرتی، از طریق سامانه ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران وجود دارد.

در حال حاضر دانشجویان تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جهت ثبت درخواست ارز و بارگذاری مدارک لازم، به «سامانه سجاد» و دانشجویان تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بدین منظور به «سامانه موحد» مراجعه می کنند. در صورت تأیید درخواست توسط وزارتخانه‌ مربوط، کد مجوز تأمین ارز صادر شده و در اختیار متقاضی قرار می گیرد. سپس متقاضی باید برای دریافت ارز، با همراه داشتن کد دریافت شده و مدارک هویتی، به شعب منتخب بانک ملی ایران مراجعه نماید. متقاضیان تنها از طریق سامانه‌های مذکور با ادارات مربوطه در وزارتخانه ها در ارتباط خواهند بود و نیازی به مراجعه حضوری به مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیست.

بابت اقامت دانشجویان بورسیه ماهانه معادل ۱۵۰۰ یورو و برای اقامت هر عضو خانواده (همسر و فرزند) ماهانه معادل ۵۰۰ یورو قابل پرداخت است

امکان پرداخت ارز تا سقف سالانه معادل ۱۳ هزار يورو بابت شهریه دانشجويان غیربورسیه وجود دارد. مبلغ ارز قابل تأمین برای هزینه های اقامت دانشجویان غیربورسیه ماهانه معادل ۱۵۰۰ یورو است و برای اقامت هر عضو خانواده (همسر و فرزند) نیز ماهانه معادل ۵۰۰ یورو قابل پرداخت است.

خیر. صرفاً به دانشجویان مقاطع بالاتر از کارشناسی ارز تعلق می گیرد

جهت دریافت ارز درمانی باید به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراجعه شود. دریافت ارز درمانی برای مبالغ حداکثر ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها برای بیماران عادی با تايید معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و برای جانبازان با تايید کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ايثارگران امکان پذیر است. دریافت ارز درمانی برای مبالغ بالاتر از ۱۰ هزار یورو برای بیماران عادی با تايید شورای عالی پزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و برای جانبازان با تايید کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ايثارگران امکان پذیر است.

در حال حاضر متقاضیان جهت دریافت ارز مسافرت هوایی می¬توانند از طریق پیا¬م¬رسان «بله» بانک ملی ایران یا با مراجعه به شعب ارزی بانک ملت و سامان جهت درخواست ارز مسافرتی اقدام نمایند. پس از فروش ارز به متقاضی، حواله ارزی برای مشتری صادر می¬شود که می¬تواند با استفاده از آن با مراجعه به باجه‌های بانک (پس از باجه کنترل گذرنامه) مستقر در فرودگاه¬های بین¬المللی نسبت به دریافت ارز خود اقدام کند.

در حال حاضر مبلغ قابل پرداخت ارز مسافرت هوایی، سالانه تا سقف معادل 1000 یورو است.

فروش ارز به افراد با سن کمتر از 5 سال و ایرانیان مقیم خارج از کشور مجاز نیست.

در حال حاضر بدلیل عدم استقرار زیرساخت های لازم در گذرگاه های مرزی، امکان دریافت ارز برای این منظور فراهم نیست.

خیر. تأمین ارز برای کلیه درخواست های ارز خدماتی، به استثنای ارز مسافرتی، صرفاً پس از بررسی و تأیید درخواست توسط دستگاه اجرایی ذیصلاح مرتبط امکان پذیر است.

بر حسب سرفصل مورد نظر، ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز ضروری است.

پس از تأیید درخواست، یک کد مجوز در اختیار متقاضی قرار می گیرد که با ارائه آن به بانک عامل می تواند ارز خود را دریافت نماید.

بر اساس سرفصل انتخابی، تأمین و پرداخت ارز به متقاضی به صورت حواله، اسکناس یا هر دو روش انجام می شود.

در حال حاضر، صرفاً اسکناس دلار و یورو قابل پرداخت است. تأمین ارز بصورت حواله با ارزهای مختلف امکان پذیر است.

پرداخت ارز به صورت اسکناس توسط بانک های ملی و ملت و پرداخت ارز به صورت حواله از طریق کلیه بانک ها امکان پذیر است.

کارمزد تأمین ارز برای مصارف خدماتی، 5 درصد معادل ریالی ارز مورد درخواست بصورت اسکناس و 2 درصد معادل ریالی ارز مورد درخواست بصورت حواله است. کارمزدهای انتقال و تبدیل حواله، جداگانه محاسبه و دریافت می-شود.

برای بعضی از سرفصل های مصارف ارز خدماتی از جمله مسافرتی و دانشجویی سقف های مشخصی تعیین شده است.

نرخ روزانه اسکناس و حواله ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به عنوان نرخ فروش ارز استفاده می شود.